بازیافت کاغذ باطله و 4 روش کاربردی برای بازیافت کاغذ

۴ روش بسیار ساده برای بازیافت کاغذ در خانه

همه ما می‌دانیم که کاغذ فاسد نمی‌شود، بنابراین تفکیک و بازیافت کاغذ در خانه، محل کار و مدارس بهترین روش قبل از ترکیب شدن کاغذ با دیگر زباله ها و پسماندها می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که بازیافت کاغذ در خانه چگونه انجام می‌شود با ما همراه شوید تا در این زمینه به آگاهی و دانش شما بیفزاییم.

در حال حاضر کاغذ جزو عظیم ترین صنایع مصرف کننده انرژی در جهان می‌باشد و رتبه پنجم این حوزه را به خود اختصاص داده است. همچنین این صنعت جهت تولید یک تن محصول، آب زیادی مصرف می‌کند و می‌تواند منجر به آلودگی زیست محیطی شود. این در حالی است که میزان مصرف کاغذ در کشور ما سالانه حدود ۵۲۰ هزار تن می‌باشد.

چرا امروزه بازیافت کاغذ در خانه بسیار آسان است؟!

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نه تنها مصرف کاغذ در زندگی روزمره ما کم نشده بلکه بسیار افزایش یافته است. متأسفانه در بیشتر مواقع بعد از مصرف کاغذ، آن را دور می‌اندازیم و به فکر بازیافت و استفاده دوباره از آن نیستیم.

بهتر است بدانید که با بازیافت هر یک تن کاغذ باطله از قطع حدود ۱۷ اصله درخت جلوگیری می‌شود. تولید کاغذ از کاغذهای باطله، سود بسیاری به همراه دارد و قطعاً موجب اشتغال زایی می‌شود. شما بایستی کاغذهای باطله را از دیگر زباله ها تفکیک کرده و آن‌ها را به افراد یا سازمان هایی که کاغذهای باطله را جمع آوری می‌کنند تحویل دهید. بسیاری از شرکت ها وجود دارند که با دریافت پسماندهای خشک در درب منزل مشتریان، علاوه بر آسان تر کردن کار بازیافت کنندگان، به آنان هزینه نیز پرداخت می‌کنند.

آیا می‌دانید؟!

در حال حاضر اصفهان با طرح بازیافت کاغذ و کارتن در رتبه اول و پس از آن استان البرز، تهران و شیراز در رتبه های دوم تا چهارم قرار دارند.

چاپخانه ها، مؤسسات آموزشی، مدارس و ادارات از مهم‌ترین منابع تولید کاغذ باطله در ایران می‌باشند.

سالانه ۱۱۵ میلیارد ورق کاغذ در جهان برای رایانه های شخصی استفاده می‌شود. یعنی هر کاربر وب به طور متوسط روزانه ۱۶ صفحه چاپ می‌کند.

در انگلستان یک فرد سالانه به طور میانگین ۳۸ کیلوگرم کاغذ (از روزنامه ها و مجلات گرفته تا نامه ها و کیسه های کاغذی) استفاده می‌کند؟ کاغذ یکی از اقلام بسیار بازیافت شده در انگلستان است. در حقیقت دو سوم کاغذهای باطله این کشور به نوعی مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

4 روش کلیدی برای بازیافت کاغذ در خانه

در حالی که شما همیشه می‌توانید کاغذهای باطله خود را برای بازیافت، به شرکت ها و سازمان هایی که کاغذ باطله را جمع آوری می‌کنند بدهید اما روش های خلاقانه دیگری برای بازیافت کاغذ در خانه وجود دارد که ممکن است بخواهید امتحان کنید.

بازیافت کاغذ در خانه

1 - استفاده از کاغذ به عنوان مالچ یا کمپوست

کاغذ یک ماده ضروری برای تولید کمپوست می‌باشد. اگر وقت یا جای کافی برای تولید کمپوست ندارید، باز هم می‌توانید با بازیافت کاغذ در خانه آن را به عنوان مالچ استفاده کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که کاغذ را به صورت نوارهای کوچک پاره کنید و در اطراف گیاهان قرار دهید. استفاده از کاغذ برای این موضوع می‌تواند به مرطوب نگه داشتن خاک کمک کند.

کمپوست یعنی چه: کمپوست کودی می‌باشد که از بازیافت بقایای جانوران و گیاهان به دست آمده است.

مالچ یعنی چه: مالچ همان پوشش کم وزن و نرم موجود روی سطح خاک می‌باشد.

2 - استفاده از کاغذ به عنوان بسته بندی

هنگام جابجایی خانه می‌توانید برای بسته بندی وسایل ظریف و یا ارسال هدایا به دوستان خود از روزنامه ها استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای پر کردن شکاف موجود در جعبه هایی که وسایل شکستنی خود را در آن قرار داده اید از روزنامه ها بهره گیرید.

3 - استفاده از کاغذ به عنوان محافظ

هنگام انجام تعمیرات اتومبیل، رنگ آمیزی خانه، پاک کردن شیشه ها و ایجاد محافظ برای مبلمان از روزنامه های باطله استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها به عنوان محافظی برای صنایع دستی با ارزش خود نیز استفاده نمایید.

4 - استفاده از کاغذ برای درست کردن کاردستی

این کار ممکن است زمان بر باشد اما می‌تواند یک فعالیت آموزشی تفریحی برای افراد هنرمند و یا کسانی محسوب شود که می‌خواهند بازیافت کاغذ در خانه را به کودکان خود نیز یاد دهند. قطعاً اینچنین فعالیت هایی علاوه بر اهمیت دادن کودکان به بازیافت کاغذ، خلاقیت آنها را نیز شکوفا می کند!

همچنین باید در نظر داشته باشید که آموزش کاردستی به کودکان می تواند محل کار شما را نامرتب و یا کل خانه شما را مملو از این یادگاری ها کند، اما روش درست و اخلاقی برای سازماندهی این کاردستی ها چیست؟

در ادامه ۷ توصیه برای شما آورده ایم تا به كاردستی‌های‌ كودكان یک نظم اساسی دهید!

توصیه اول: از آنها عکس بگیرید!

یک آلبوم عکس خریداری کرده و از كاردستی‌های کودکان خود عكس بگیرید و آنها را در آلبوم بگذارید. این کار باعث می شود با حجم زیادی از کاردستی ها مواجه نشوید!

توصیه دوم: از میان آنها بهترین ها را گلچین کنید!

به جای نگه داری از همه کاردستی ها، از کودکتان بخواهید تا بهترین آنها را گلچین کند تا به یادگار نگه دارید.

توصیه سوم: یک صندوقچه برای بایگانی آنها تهیه کنید!

برای آموزش هیچوقت زود نیست‌، چراکه شما با ایجاد صندوق های بایگانی برای کودکان (همانند ادارات)، دسته بندی کاردستی های مهم، کم حجم و صاف به درجه ۱، ۲ و… به آنها مرتب سازی اسناد را یاد می دهید.

نکته: برای کاردستی هایی که کم حجم نیستند می توانید یک جعبه با درپوش در نظر گیرید.

توصیه چهارم: آنها را از یک تخته آویزان کنید!

پس از بازیافت کاغذ در خانه و ساخت کاردستی، یك تخت چوب می تواند‌ فرزندتان را برای نمایش کاردستی هایش به دیگران کمک کند. این یک روش بسیار عالی است تا بتوانید به هر اثری که توسط فرزندتان تهیه شده است، ارزش دوچندانی ببخشید.

توصیه پنجم: ابزار کاردستی را درون یک جعبه قابل حمل قرار دهید!

قطعاً کسی که کاردستی میسازد دارای ابزاری برای ساخت آنها (همانند مداد رنگی، ماژیک و…) نیز است. از این رو با قرار دادن این ابزارآلات درون یک جعبه سبک و قابل حمل می توانید به فرزندتان اجازه دهید تا آنها را به راحتی از جایی به جایی دیگر حمل کند.

نکته: ابزارآلات را دسته بندی کرده و آنها را داخل یک کیسه بگذارید تا مرتب و به راحتی قابل تشخیص و قابل دسترسی باشند.

توصیه ششم: آنها را به عنوان یک هدیه به دیگران بدهید!

كاردستی‌های كودكان قطعاً به عنوان یک هدیه ناقابل، شیک و ارزشمند برای مادر و پدر بزرگ، عمو، دایی، خاله، خواهر و برادر و سایر اعضای خانواده و فامیل می باشند. شک نکنید بازیافت کاغذ در خانه و ساخت یک وسیله دست ساز از آن، بسیار ارزشمند تر از یک کادوی خریداری شده از بازار است.

مزایای تفکیک و بازیافت کاغذ

کاهش میزان زباله های ارسال شده به محل های دفن زباله
کمک به حل مشکلات آب و هوایی و گرمایش جهانی
حفظ و ذخیره منابع طبیعی همانند چوب، آب و مواد معدنی و صرفه جویی در انرژی
حمایت از تولید ملی و محافظت از منابع طبیعی
افزایش امنیت اقتصادی با تکیه بر منابع داخلی
جلوگیری از آلودگی های مختلف با کاهش نیاز به مواد اولیه جدید
ایجاد اشتغال در صنایع بازیافت

9 نوع کاغذ نامناسب برای بازیافت کاغذ در خانه

1 - کاغذ کاربن

2 - کاغذ آلومینیومی (فویل)

3 - کاغذهای روکش دار براق

4 - پوشه و جعبه های مقوایی

5 - دستمال کاغذی

6 - کاغذ آغشته به مواد غذایی، خاک و رنگ

7 - کاغذهای روغنی مورد استفاده برای پخت و پز

8 - برچسب های کاغذی

9 - رول کاغذ حرارتی (کاغذ رسید مشتری)

شش کاغذ مناسب بازیافت کاغذ در خانه

1 - روزنامه

2 - مجله

3 - کاغذ تحریر سفید

4 - کاغذ باطله کپی شده

5 - پاکت نامه

6 - بروشورها و آگهی های تبلیغاتی کاغذی

با توسعه فرهنگ بازیافت کاغذ در خانه یک چرخه پایدار اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی ایجاد خواهد شد. به زبان ساده با توسعه فرهنگ تفکیک و بازیافت زباله، علاوه بر حفظ محیط زیست، تعداد کارخانجات بازیافت بیشتر شده و در نتیجه اشتغال برای جوانان میسر می شود که این موضوع نتیجه ای جز کاهش فقر، گرسنگی، فساد و… نخواهد داشت.

مراحل بازیافت کاغذ در مراکز بازیافت چگونه است؟

مرحله ۱:

بعد از بازیافت کاغذ، آن‌ها به یک مرکز بازیافت منتقل می‌شوند و در آنجا ناخالصی هایی همانند پلاستیک، شیشه و… جدا می‌شود.

مرحله ۲:

در این مرحله، کاغذها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می‌شود.

مرحله ۳:

پس از دسته بندی، کاغذها تا زمان آسیاب کردن در جای مناسبی ذخیره شده و سپس برای پردازش به آسیاب منتقل می‌شوند.

مرحله ۴:

ماشین آلات بزرگ کاغذها را به قطعات کوچک خرد می‌کنند. سپس آن ها را در آب و مواد شیمیایی فرو برده و تکه های کاغذ را به الیاف تجزیه شده تبدیل می‌کنند.

مرحله ۵:

از طریق صفحه نمایش، مخلوط کاغذ و آب بازبینی می‌شود تا چسب ها و سایر ناخالصی های باقیمانده نیز از آن‌ها جدا شوند

مرحله ۶:

در این مرحله کاغذها برای تمیز شدن در یک استوانه مخروطی شکل می‌چرخند و سپس خمیری به دست می‌آید که آنرا روی یک تسمه نقاله می‌ریزند. روی آن‌ها آب ریخته می‌شود و الیاف کاغذ شروع به چسبیدن به یکدیگر می‌کنند

مرحله ۷:

غلطک های فلزی که با دمای بالا گرم شده‌اند، کاغذها را خشک می‌کنند تا دوباره به محصولات جدید کاغذی تبدیل شوند.

بازیافت کاغذ باطله

جناب آقای برزگر که توانسته بیش از ۱۰۰ تن کاغذ باطله بازیافت کند. ایشان علاوه بر کارآفرینی در این زمینه و ایجاد کسب و کار دوستدار و سازگار با محیط زیست، باعث اشتغال ده ها نفر شده است. واقعاً خوشحالیم!

بازیافت کاغذ یک ضرورت است!

صنعت بازیافت کاغذ از اوایل قرن ۲۰ به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش بهره برداری بی رویه از منابع جنگلی شناخته می‌شود. خوشبختانه طی چند دهه اخیر استفاده از کاغذ باطله برای تولید انواع محصولات کاغذی حرکت رو به رشدی داشته و به عنوان یک ضرورت در جهان مطرح گردیده است. جا انداختن فرهنگ زیبای بازیافت کاغذ در خانه می تواند از هزینه ها و آسیب های محیط زیستی یک کشور به طور قابل توجهی بکاهد.

تجربه نشان می‌دهد که برای تولید یک تن کاغذ، به ۱۷ اصله درخت قطع شده نیاز است. علاوه بر این در فرآیند تولید یک تن کاغذ از درختان، ۴۰۰ هزار لیتر آب و ۴ هزار کیلووات برق تلف می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این فرآیند هزینه های زیست محیطی و اقتصادی زیادی دارد و مصرف درست و بهینه آن در گام نخست و استفاده مجدد از آن در گام بعد، یک اصل ضروری است.