جاذبه های دیدنی در شهر وان ترکیه چیست؟

شهر زیبای وان دارای جاذبه های دیدنی فراوانی است که بخشی از این جاذبه های به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و بخش دیگر آن نیز به گشت و گذار در دل طبیعت و خرید از بازارها و مراکز خرید متنوع آن مربوط می شود . باید افزود وان در دو دهه اخیر چهره ای مدرن به خود گرفته و با وجود هتل ها و مراکز اقامتی متنوع و همین طور پدید آمدن دهها مرکز خرید مدرن به یکی از قطب های گردشگری پر طرفدار در کشور ترکیه تبدیل شده است . با این تفاوت که هزینه های سفر و اقامت در این شهر به مراتب پایین تر از سایر شهرهای این کشور است .

هم مرز بودن شهر وان با برخی شهرهای ایران سبب شده سفر به اپین شهر یکی از گزینه های اصلی مسافران ایرانی باشد و سالانه هزاران مسافر ایرانی به این شهر سفر می کنند و این رقم روز به روز در حال افزایش است .

تور وان سفر باتو دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است و در ادامه این مطبی بر آنیم تا برخی از آن ها به شما معرفی کنیم . پس در ادامه همراهمان باشید :

دژ وان

دژ وان به هویت و نماد این شهر تبدیل شده و با وجود هزاران سال قدمت ، یکی از اماکن باستانی کشور ترکیه محسوب می گردد . دژ وان بر روی تپه‌ مشرف به ویرانه های شهر باستانی ساخته شده و برای قرن ها وظیفه حفاظت از شهر را بر عهده داشته است .

باستان شناسان قدمت این دژ را به قرن هشتم میلاد نسبت می دهند و گفته می شود برای ساخت آن از سنگ های بازالتی و آجرهای گلی استفاده شده است . در اطراف این دژ آثار تاریخی ارزشمندی نظیر برج ساردور و کتیبه ‌هایی مربوط به دوره‌های آغازین پادشاهی اورارتو وجود دارد که بر روی آنها خطوطی مربوط به پارسی کهن ، بابلی و ایلامی مشاهده شده است  و گفته می شود این خطوط توسط خشایار شاده کبیر نگاشته شده است  .

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه یکی از تفرجگاههای خوش آب و هوای شهر وان است که در فاصله هشتاد کیلومتری از مرکز شهر وان قرار دارد . در اطراف این آبشار مناظری سرسبز و زیبا دیده می شود و اغلب مردم شهر تعطیلات آخر هفته و روزهای داغ تابستانی خود را در اطراف آن سپری می کنند . روبروی آبشار پلی معلق ساخته شده که از روی آن به راحتی میتوان مناظر زیبای اطراف را دید  .

نقل شده یکی از پادشاهان عثمانی به نام سلطان مراد ششم هنگام لشکرکشی به بغداد در کنار این آبشار اطراق نموده و از آن تاریخ به بعد این آبشار ، مرادیه نامیده شد . در این منطقه امکانات رفاهی مختلف همچون چایخانه سنتی و  دکه های فروش سوغاتی وجود دارند .

قلعه کاوس تپه  Cavustepe

این بنای باستانی یادگاری از تمدن اورارتو است ، و این حکومت به ساخت قلعه های مستحکم بسیار معروف بودند و آثار مختلفی را از خود به جای گذارده اند . 

قلعه کاووس تپه توسط پادشاه «ساردوری دوم» ساخته شد و مناظر اطراف آن بسیار باشکوه و دیدنی است . این قلعه سنگی از دو بخش ، قلعه بالایی و پایینی تشکیل شده که البته هم اکنون تنها ویرانه ای از آن به جا مانده است . در حوالی این قلعه آثار تاریخی ارزشمندی یافت شده که همگی در موزه دیدنی شهر وان  به نمایش گذارده شده است . قلعه کاوس تپه در فاصله بیست و پنج کیلومتری از دریاچه وان قرار دارد .