آینده یوتیوب و امکاناتی که به آن اضافه خواهد شد
یوتیوب هم اکنون از بزرگترین پلتفرمهای انتشار ویدئوی حال حاضر دنیا میباشد که به دلیل پشتوانه محکم و قدرتمندی که از سمت گوگل دارد، توانسته موفقیتهای بزرگی را کسب کند. یوتیوب نه تنها در فضای ویدئوهای طولانی، بلکه در دیگر بخشهای تولید محتوا همچون پادکست، ویدئوهای کوتاه و فیلم و سریالها درحال گسترش وسعت خود میباشد. اما دقیقا آینده یوتیوب چه خواهد بود؟ این آینده قابل اعتماد است؟ یوتیوب با چه فناوریهای دیگری گره خواهد خورد؟ آیا یوتیوب به سمت بلاکچین حرکت خواهد کرد؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانیم.
اطمینان به آینده یوتیوب
درحال حاضر در دهه تولید محتوابه سر میبریم که این دهه توسط ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت نامگذاری شده است؛ در سالهای اخیر پلتفرمهای زیادی وارد بازی شدند که توانستند سهم بالایی از انحصار این بازار را مال خود کنند. پلتفرمهایی که شامل اینستاگرام، یوتیوب، تیکتاک، فیسبوک، توئیتر و... میشوند.
حال اگر به عملکرد همه این پلتفرمها که در بیشتر مواقع با یکدیگر رقابت سختی دارند و سعی در کسب مزیتهای رقابتی هم دیگر دارند بیندازیم، متوجه خواهیم شد که بهترین عملکرد را در سالهای اخیر کدام یک از آنها داشتهاند. در این بین شرکتهای مالکی که بهترین عملکرد را داشتهاند، مطمئنا از مطمئنترین آینده هم برخوردار خواهند بود و این اطمینان را میتوانید در عملکرد گوگل و یویتوب مشاهده کنید.
یوتیوب و پیوند با NFT
چندی پیش مدیرعامل وقت یوتیوب بطور رسمی اعلام نمود که یوتیوب قصد وارد کردن فناوری nft را به فضای پلتفرم خود دارد. امکان تعامل nft ها با یوتیوب، دوران جدیدی را برای تولید کنندگان محتوا به ارمغان خواهد آورد.
درصورتی که کاربران امکان تبدیل اثرات ویدئویی خود را به nft داشته باشند، راههای جدیدی برای درآمدزایی در کنار کسب درآمد فعلی کاربران از یوتیوب پدید خواهد آمد که ارزشمندی این پلتفرم را برای اینفلوئنسرها چند برابر میکند. از آنجا که یوتیوب پیشتاز و شروع کننده اصلی امکان کسب درآمد برای تولید کنندگان در بین پلتفرمهای نامبرده بود، اکنون که آنها درحال فراهمسازی امکان کسب درآمد برای کاربران خود هستند، باز هم یوتیوب به وسیله nft ها چندین قدم جلوتر خواهد بود.
پیوند یوتیوب با NFT مشکلات نظارتی مربوط به حق نشر ویدئوها و کپیرایت را حل میکند، زیرا درصورت تبدیل شدن هر ویدئو به یک ان اف تی، دیگر یوتیوب نیازی به صرف پهنای باند و محاسبات مختلف برای تشخیص ویدئوهای بازنشر شده و کپی نخواهد داشت؛ همچنین ویدئوهای بازنشر شده و کپیبرداری در چشم کاربرانی که آنها را دنبال میکنند، ارزش خود را از دست خواهند داد. همچنین یوتیوب دیگر نگران دانلود ویدئوها آنچنان نخواهد بود.
یوتیوب انحصار حوزههای دیگر را در دست خواهد گرفت
هم اکنون همه شاهد این هستیم که یوتیوب درحال وارد شدن به حوزههای جدیدی میباشد که باعث ایجاد نگرانی برای شرکتهای فعال آن حوزهها شده است. چندی پیش یوتیوب وارد حوزه پادکستها شد؛ به این دلیل که پادکسترهای بسیاری در یوتیوب فعالیت میکنند که تعداد بسیار بالایی دارند و یوتیوب ترجیح داد بخشی مخصوص را به آن اختصاص دهد. ورود ویدئو به فضای ویدئوهای کوتاه و همچنین امکان ویرایش آنها مانند اینستاگرام، نشان دهنده اهداف آینده یوتیوب برای پلتفرمهایی مانند اینستاگرام و تیکتاک است. همچنین یوتیوب سعی در تصاحب بازار فیلم و سریالها دارد که در این راه با آمازون و نتفلیکس رویارویی خواهد داشت.
درکل هرکدام از پلتفرمهای نامبرده شده درصورتی که در حوزه مربوط به خودشان موفقیت را کسب کنند، قادر خواهند بود با موفقیت وارد حوزههای جدید از جمله حوزههای رقیب شوند و ورود یوتیوب به حوزههای یوتیوب حاکی از موفقیتهای آن در حوزه ویدئوهای طولانی میباشد.
یوتیوب و بلاکچین
با اینکه پیوند یوتیوب با NFT خود پیوندی با بلاکچین اتریوم میباشد (زیرا NFT بر پایه بلاکچین اتریوم بنا شده است)، اما تاکنون خبری مبنی بر پیوند مستقیم آن با فناوری بلاکچین و همتا به همتا منتشر نشده است. هرچند به یوتیوب برای بقای خود نیاز دارد که کم کم از قالب سرورهای کلاینت-سرور فاصله بگیرد و به سمت غیرمتمرکز شدن حرکت کند، اما گویا آن را با حمایت و پیوند نام خودش با ارزهای دیجیتال انجام نخواهد داد و روش خاص خودش را خواهد داشت.
نتیجه گیری
در شرایط کنونی فیلترینگ پلتفرمهای خارجی در ایران، با تمام ضربههایی که به اینفلوئنسرهای بزرگ وارد شد، در کمال تعجب دیدیم که نه تنها کار خود را ادامه دادند، بلکه بسیاری از آنها همچون نواب ابراهیمی به تازگی کار خود را در یوتیوب به تخصص و کیفیت بیشتر شروع کردهاند. حتی درصورت فیلترینگ کامل نیز، یوتیوب پلتفرم مادر انتشار ویدئو خواهد بود و نهادهای علمی و دانشگاهی بدون دسترسی به آن قادر به پیشروی نخواهند بود.