طراحی و ایجاد فروشگاههای مجازی مشاغل خانگی
معاون اشتغال وزارت کار از طراحی و ایجاد فروشگاه های مجازی مشاغل خانگی خبر داد و گفت: برنامه مهم امسال ما در این حوزه توسعه بازار این مشاغل است و تمام تلاش دبیرخانه بر فروش و عرضه محصولات خانگی و ایجاد سکوهای فروش مجازی و تامین بازارهای فصلی است.
به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری ، یکی از مشکلات در مسیرمشاغل خانگی بحث فروش و عرضه محصولات تولید شده از سوی شاغلان در این عرصه است. محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انعقاد تفاهمنامه همکاری با بانکهای «رفاه کارگران» و «مهر ایران» در راستای طراحی پلتفرم فروش و خرید تضمینی محصولات تولیدی را یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه مشاغل خانگی خواند و ادامه داد: انعقاد تفاهمنامه همکاری فیمابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای فرهنگی عمومی و کارگروه ساماندهی مُد و لباس، همکاری و مشارکت در زمینه ساماندهی و همیاری کسبوکارهای خانگی حوزه مد و لباس و راهبری ایجاد و توسعه برند مشاغل خانگی از دیگر اقدامات انجامشده است.
کریمیبیرانوند همچنین در بیان اقدامات انجام شده برای توسعه مشاغل خانگی افزود: تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامههای ایجاد 100هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال 1401، انعقاد تفاهمنامه دوجانبه بهصورت جداگانه با بانکهای عامل(توسعه تعاون، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک) از جمله اقدامات در این حوزه است.
وی مانعزدایی و تسهیلگری در صدور مجوزهای مشاغل خانگی، توسعه و افزایش رشتههای مشاغل خانگی به تعداد 622رشته شغلی و تشکیل تعاونیهای تأمین نیاز مشاغل خانگی در 20استان را از دیگر اقدامات انجامشده در دولت سیزدهم بیان کرد.
کریمیبیرانوند با اشاره به دیگر اقدامات شاخص مشاغل خانگی اظهار کرد: اعطای اینماد(نماد اعتماد الکترونیک) به دارندگان مجوز مشاغل خانگی، ایجاد و راهاندازی 512نمایشگاه و بازار عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی در کشور و ایجاد بیش از 700شبکه و زنجیره تأمین از جمله این اقدامات است.
وی همچنین از کسب رتبه اوّل صدور مجوزها در بین دستگاههای اجرایی خبر داد و خاطرنشان کرد: تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامههای هدفگذاری ایجاد 150هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال 1402، تهیه و تدوین «دستورالعمل نظارت بر مشاغل خانگی با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط» با رویکرد تقویت نظارتهای پسینی، ایجاد و تشکیل اتحادیه کشوری تعاونیهای تأمین نیاز، طراحی و ایجاد اپلیکیشن و فروشگاههای مجازی مشاغل خانگی از دیگر اقدامات انجام شده است.