هدیه تبلیغاتی چیست و چه تاثیری در میزان فروش دارد؟
هدیه تبلیغاتی یکی از استراتژیهای موفق بازاریابی است که سابقهای طولانی دارد. همه انسانها دوست دارند هدیه بگیرند.
از طرفی هدیه گرفتن از طرف یک برند باعث میشود که علاقه بیشتری به آن پیدا کنیم و حتی ممکن است خریدهای بیشتری نیز از آن برند انجام دهیم. به همین دلیل است که بازاریابان استفاده از هدایای تبلیغاتی را همواره در بخشی از برنامههای خود قرار میدهند و این روش هرگز قدیمی نمیشود. اما آیا هدیه تبلیغاتی میتواند به فروش بیشتر کمک کند؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی ماهیت هدایای تبلیغاتی میزان تأثیر آنها در فروش را نیز بررسی کنیم.
هدیه تبلیغاتی چیست؟
هدیه تبلیغاتی یا محصولات تبلیغاتی، اشیا و لوازمی با لوگو شرکت هستند که برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی از آنها استفاده میشوند. انواع مختلفی از هدایای تبلیغاتی از لوازم نوشتاری مانند سررسید و خودکار تا ماگ، پد ماوس و فلش در برنامههای بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرند. شرکتها با هدیه دادن این اقلام تبلیغاتی، همراه با لوگو، شعار و تصاویر مرتبط، سعی میکنند تا ضریب نفوذ برند را افزایش دهند و حس وفاداری به برند را در مشتریان تقویت کنند. امروزه خرید هدیه تبلیغاتی یکی از بهترین راههای بازاریابی است و تقریباً همه شرکتهای مطرح در سراسر جهان آن را در برنامههای خود قرار میدهند.
چرا باید از هدیههای تبلیغاتی استفاده کنیم؟
هدیه تبلیغاتی از چند منظر میتواند بهترین گزینه برای تبلیغات کم هزینه و پربازده باشد. هزینههایی که برای خرید هدایای تبلیغاتی در نظر میگیرید، به مرور با بازگشت سرمایه بسیار خوبی همراه خواهد شد؛ زیرا به دیده شدن برند شما و تبلیغات مستمر کمک میکند و از طرفی با ایجاد احساس رضایت از برند باعث میشود تا اعتماد و علاقه مشتریان و کارمندان افزایش پیدا کند. به طور کلی استفاده از هدایای تبلیغاتی خلاقانه میتواند نتایج مثبت زیر را به دنبال داشته باشد:
دیده شدن لوگو و تثبیت آن در ذهن مشتریان
دیده شدن مداوم لوگو قرار گرفته روی هدایای تبلیغاتی به ثبت آن در ذهن مشتریان کمک میکند. از آنجایی که هدایای تبلیغاتی معمولاً کاربردی هستند، ممکن است مشتریان یا کارمندان در طول روز بارها لوگوی شرکت شما را مشاهده کنند. همانطور که می دانید تثبیت لوگو در ذهن مخاطب یکی از اهداف اصلی همه برنامههای بازاریابی به حساب میآید.
ایجاد انگیزه در کارکنان
تهیه هدیه تبلیغاتی برای کارکنان در افزایش انگیزه و رضایت کاری آنها مؤثر است. کارکنان و کارمندانی که هدیه تبلیغاتی دریافت کردهاند شوق بیشتری نسبت به کار خود پیدا میکنند. از طرفی، توجه شرکت به کارمندان، افزایش وفاداری آنها را به همراه دارد.
افزایش آگاهی از برند
هدیههای تبلیغاتی نتنها روی مشتریان شما بلکه روی اطرافیان آنها نیز تأثیر میگذارند و باعث افزایش آگاهی از برند میشود. بسیاری از افراد دوست دارند که داستان دریافت هدیه تبلیغاتی خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. از طرفی یک هدیه تبلیغاتی مانند تقویم، برای حداقل یک سال جلوی چشم همه اعضای خانواده یا مهمانان قرار خواهد داشت و این به معنای افزایش آگاهی افراد مختلف از برند شما خواهد بود.
افزایش فروش و نرخ تبدیل
مشتریانی که هدایای تبلیغاتی دریافت کردهاند، علاقه بیشتری به خرید از شما خواهند داشت. یک هدیه ساده و کوچک تأثیر شگفت آوری در ذهن مشتریان شما دارد و باعث میشود مجدداً برای خرید از شما اقدام یا اطرافیان خود را به خرید تشویق کنند.
تبلیغات کم هزینه و مؤثر
استفاده از هدیههای تبلیغاتی، روشی به صرفه و کم هزینه نسبت به سایر روشهای بازاریابی است. شما تقریباً با هر بودجهای میتوانید هدیههای تبلیغاتی کوچکی را تهیه کنید. معمولاً این هدایا کاربردی هستند و دوام بالایی نیز دارند. برای مثال یک خودکار ممکن است برای سالها همراه مشتری شما باشد. بنابراین هدایای تبلیغاتی علاوه بر اینکه کم هزینه هستند، تأثیر بلند مدتی روی مشتریان شما خواهند داشت.
تأثیر هدیه تبلیغاتی، فروش خود رو دو برابر کنید
حالا نوبت به سؤال اصلی میرسد. آیا هدیه تبلیغاتی واقعاً در فروش بیشتر مؤثر است؟ واحد تحقیقات و بازاریابی بسیاری از شرکتهای بزرگ، تأثیر مستقیم و غیر مستقیم هدیههای تبلیغاتی در فروش بیشتر را تأیید کردهاند. بر اساس تحقیقات انجمن بین المللی محصولات تبلیغاتی، شرکتهایی که هدیه میدهند در مقایسه با شرکتهایی که از این روش بازاریابی استفاده نمیکنند تا دو برابر شانس تماس بیشتری دارند. از طرفی تحقیقات دیگری در یک شرکت صنایع غذایی نشان میدهد که 30 درصد مشتریانی که هدیه گرفتهاند، مبلغ بیشتری را در خریدهای جدید خود -نسبت به خریدهای قبل از دریافت هدیه- صرف میکنند.
در نتیجه تأثیر هدیه تبلیغاتی در افزایش فروش تأیید شده است. با این حال، انتخاب گزینه مناسب برای هدیه دادن و داشتن یک استراتژی مشخص، اهمیت زیادی دارد. برای مثال خرید ساعت تبلیغاتی میتواند برای کسب و کارهایی که بیشتر با شرکتها یا کسب و کارهای دیگر در ارتباط هستند، تأثیر مناسبتری داشته باشد. در حالی که ماگ گزینه بهتری برای مشتریان خانگی است.